Вісім планів Цукерберга: чи вдасться підключити до інтернету весь світ

Штучний інтелект, віртуальна реальність та безпілотники – компанія Facebook має значно ширшу діяльність, аніж просто розвиток соціальної мережі. Як Марк Цукерберг планує донести інтернет до кожного жителя Землі в найближчі десять років, він розповів виданню The Verge.zukerbergКоли у квітні 2016 року він представив план розвитку Facebook, стало зрозуміло, що компанія прагне стати лідером у галузі комп’ютерної науки та робитиме активні кроки, щоб штучний інтелект і віртуальна реальність стали частиною повсякденності, а доступ до інтернету був у найвіддаленіших місцях планети. Про головні завдання своєї компанії Цукерберг розповів в інтерв’ю-спецпроекті Facebook-2026 TheVerge, найцікавіші тези якого ми переклали.

Залучення світу до онлайну

За десять років творення Facebook ми з’єднали близько мільярда людей, і стало зрозуміло, що наша справжня місія – то поєднання не однієї сьомої світу, а всього світу.

Перед чотирма мільярдами людей, які сьогодні не мають доступу до інтернету, є три основні перешкоди. Перша – недоступність мереж. Навіть якщо вони мають телефон, то все одно не можуть отримати сигнал через відсутність оптоволокна або широкосмугової мобільної мережі. Це 1,6 мільярда людей. Щоб дістатися [до них], треба створити нові види по-справжньому доступних мереж за допомогою літаків на сонячних батареях, супутників тощо.

Друга перешкода – фінансова недоступність мережі. Ще близько мільярда людей живе в умовах, де сигнал є доступним у технічному, але не фінансовому плані. Цю проблему можна розв’язати двома способами: або здешевити вартість даних, або використовувати менше даних. Ми працюємо над обома напрямами. Якщо вести мову про зменшення обсягу даних, то застосунки Facebook – серед найпоширеніших у світі.

І третя перешкода, яка з багатьох поглядів є найскладнішою, стосується двох мільярдів людей. Тут ідеться не про технічну або фінансову доступність, а прообізнаність. У них є сигнал на телефоні та можливість оплатити послугу, але, найімовірніше, вони росли без інтернету або не користувалися комп’ютером.

Запуск Aquila

Aquila – це безпілотний літальний апарат Aquila, створений для надавання інтернету у важкодоступних місцях, живиться він від сонячних батарей. Перший політ здійснено 28 червня в Аризоні, і тривав він 96 хвилин. Являє собою гігантське крило завдовжки 42 метри. Сигнал дрону приймають антени невеликих веж, які перетворюють його на сигнал Wi-Fi 4G-мереж. Завдяки цьому всі, що перебувають від нього в радіусі 70 км, дістануть доступ до інтернету.
Ми сподіваємося невдовзі побити світовий рекорд найдовшого у світі польоту безпілотника, бо для того, щоб виконувати функції базової станції, він має перебувати в повітрі місяцями.

Кілька років тому в Західній Африці вибухнула епідемія гарячки Ебола, і людям необхідно було мати мобільне підключення й дані. Компанія Facebook заплатила за забезпечення підключення від супутників. Але в майбутньому, на мою думку, буде доцільно відправити літак, який передасть на таку територію з десяток гігабіт, їх має бути достатньо для лікарень і центрів надзвичайного реагування. Такий варіант використання буде корисний у майбутньому.

Ця технологія буде дешевою, мені здається. У майбутньому, на мою думку, тисячі літаків на сонячній енергії літатимуть на околицях населених територій. Таким чином, підключення стане значно поширенішим і дешевшим. Також, я думаю, це дасть нам змогу прилучити більш як мільярд людей до онлайну. Це визначна віха. Мало хто чекає такого від Facebook, бо ми ж не авіакосмічна компанія. Але, здається, ми на шляху, щоб стати такою компанією.

Ми не плануємо будувати мережу, а лише хочемо довести, що ця ідея працює. Потім ми розберемося, як розповсюджувати ліцензію на таку технологію або як роздавати її, щоб телекомунікаційні компанії, державні органи, неприбуткові чи кризові організації могли користуватися нею. Таке ми маємо бачення.

Terragraph і поліпшення підключення

Цього року Facebook запустила систему Terragraph, призначену доповнювати локальні стільникові мережі технологією міліметрових хвиль (це багатовузлова безпровідна система, яка працює на частоті 60 ГГц, орієнтована на надання інтернет-доступу в міському просторі).

Гадаю, 5G й Terragraph відіграватимуть важливу роль для збільшення ширини смуги та зменшення часу очікування. Гадаю, вони будуть важливими для наших бажань у майбутньому, наприклад для відео трансляцій, коли ви зможете передавати відео іншим і взаємодіяти з ними одночасно незалежно від місця перебування. Віртуальна реальність – іще одна важлива річ, про яку ми думаємо, – про відчуття присутності поруч. Щоб вона запрацювала, треба, щоб мережа була спроможною миттєво завантажувати величезні обсяги інформації, без жодної затримки.

Мені здається, коли більшість людей думає про віртуальну реальність, то уявляє ігри або відео на 3600. А я веду мову про дистанційні хірургічні втручання, які вже сьогодні подекуди відбуваються.

У майбутньому з технологіями, на зразок Terragraph, які можуть мати набагато вищу пропускну спроможність, думаю, закінчиться ера походів на спортивну подію чи концерт без можливості миттєво запостити фото чи відео онлайн.fbImage courtesy of Facebook

Уроки Free Basics

Платформа Free Basics покликана надати мобільним користувачам 30 країн безкоштовний доступ до спрощеної версії соцмережі, новинних сайтів, ресурсів для пошуку роботи тощо. Сервіс надає користувачам доступ тільки до обмеженого кола ресурсів, а не до всього інтернету. Платформа працює в 42 країнах, до неї підключилося понад 25 мільйонів людей. [через internet.org].

У кількох країнах ми зазнали поразки, наприклад Індія – найбільша серед них. В Індії понад мільярд людей не має підключення до інтернету, нам важливо знайти доступ до них. Ми вже багато знаємо про співпрацю з урядами, політичними системами та регуляторами, навчилися заручатись підтримкою для роботи. Гадаю, ми скористаємося цим досвідом, коли в подальшому працюватимемо над платформою Free Basics, що продовжує свій поступ по планеті. Настане день, коли вона стане успішною в усьому світі, сподіваюсь, тоді в нас буде нова нагода повернутися та запропонувати її в Індії. Безпілотні літаки на сонячній енергії, як і безпілотні авто, мають багато проблем, думаю, тут нам іще треба попрацювати над загальною схемою.

Штучний інтелект

Дуже класно користуватися всіма напрацюваннями Facebook для створення засобів штучного інтелекту, навіть просто бачити, скільки всього ми досягли в розпізнаванні зображень, облич, об’єктів, голосу, у розумінні мовлення.

Гадаю, штучний інтелект поділяється на дві великі категорії. Спершу розпізнання патернів, а потім іде ширша, неструктурована, категорія загального інтелекту й неконтрольованого навчання. На сьогодні в більшості випадків ми просунулись у створенні систем розпізнавання складних патернів. У суспільстві вже багато говорять про питання шкоди й користі від штучного інтелекту. Мені здається, розпізнавання патернів буде корисним у багатьох випадках: незрячому воно зможе розповісти про зображення або прочитати щось тому, хто не чує, або тому, хто цієї миті просто не може увімкнути звук на своєму телефоні. Або зможе краще діагностувати хвороби чи визначати ліки, щоб подолати хворобу або безпечніше керувати автомобілем.

Проте слід пам’ятати: штучний інтелект – то не чаклунство. То поєднання математики, статистики, розпізнавання патернів і використання великої кількості даних з-поміж різних масивів даних. Він не вийде з-під нашого контролю, але з його допомогою ми зможемо поліпшити людське життя.

Боти майбутнього: про розвиток розмовних інтерфейсів

Я розповім, із чого ми починали: щомісяця мільйони людей пишуть повідомлення на Facebook-сторінках компаній із питаннями про їхню діяльність. Бізнес дедалі більше використовує свої Facebook-сторінки для взаємодії, і якщо ти хочеш достукатися до компанії, то написати їй у Facebook – добрий спосіб це зробити. Але ж очевидно, що компанії може бути потрібна година, а іноді й цілий день, щоб відповісти на повідомлення. Тому роботу ми почали з того, що з’ясовували, чи можна створити систему штучного інтелекту, яка б аналізувала відповіді компанії та почала прогнозувати, які можуть бути відповіді на певні різновиди питань. Як виявилось, у багатьох випадках це можливо.

Не думаю, що діалог – найкращий спосіб взаємодії, але він у 10 чи навіть 100 разів кращий за ті способи, якими люди зв’язуються з компаніями на сьогодні.

Facebookробить ставку на віртуальну реальність

Віртуальна реальність важлива, і є кілька вагомих причин цього. По-перше, наше завдання – надати людині можливості ділитися своїми враженнями якомога глибше й допомагати розуміти те, що діється навколо. Технології дають таку змогу з неймовірною повнотою. Гадаю, ми переживаємо наступний логічний рівень розширення можливостей самовираження та відчуття світу. Це можна зробити у віртуальній реальності за допомогою гарнітури або в інтерфейсах, як Facebook, Messenger та WhatsApp, бо ж у стрічці новин ми вже маємо відео на 3600. Так, враження не такі повні, як від гарнітури, але сильні й дають нам відчуття присутності.

Інша тенденція віртуальної реальності полягає в тому, що кожні 10–15 років з’являється новий провідний комп’ютерний еталон. Він визначається комп’ютерним інтерфейсом та їх взаємодією зі світом. Якщо згадати вісімдесяті, коли існували величезні сервери, то людині треба було здобути ледь не науковий ступінь, щоб управлятися з ними.

А тепер щодо телефонів. Ми носимо їх усюди, і з багатьох поглядів вони стали нам ріднішими за комп’ютери. Так само віртуальна та розширена реальність одного дня будуть навіть іще ріднішими. А телефонні обмеження: наприклад, його треба дістати з кишені, не завжди це зручно – зникнуть. Натомість будуть окуляри, а потім контактні лінзи. Можна буде роззирнутися, побачити багато всього різного та взаємодіяти за допомогою рук: дотягнутися й взяти щось. Гадаю, таким буде наступний логічний крок взаємодії зі світом. І ми сприятимемо розвиткові цих трендів.

Виклики доповненої реальності

Перед розширеною реальністю стоїть іще багато невирішених наукових питань. Але я налаштований оптимістично: відповіді скоро з’являться. За п’ять чи десять років розширена реальність буде на тому рівні, на якому нині маємо версії Rift. Проте я впевнений, що створити віртуальну реальність і донести її до людства легше, тому ми починаємо звідси – з боку продукції. Але над доповненою реальністю ми також працюємо, і дуже серйозно.

За матеріалами: MEDIASAPIENS

Схоже ...